Förvånansvärt

När sommaren började så pratade alla om att det skulle vara ett år med mycket getingar, huggorm och fästingar. Jaha tänkte jag, kan det bli värre än vad det har varit!? På fästingfronten alltså. Förra sommaren kunde inte Elvis vara ute i 5minuter innan det kröp minst 4st i pälsen. Vit långhårig katt = innomhus. Vi tog mellan 10-15st fästingar varje kväll om han hade vart ute under dagen. Vi testade med nått preparat som fanns på Apoteket som hette Frontline comp. Det hjälpte till viss del för fästingarna satte sig inte fast och sög blod utan de kröp mest runt i pälsen. Då kunde man lättare ta bort dem utan att han skulle drabbas av massa bett.
 
I år så har vi nog bara gett honom en sådan omgång fästingpydda från Frontline och han har inte haft så många fästingar.
 
Det var fram tills jag började skriva detta inlägg. Elvis ligger nu bredvid mig i soffan och jag ser då 2st som kryper i nacken på honom. Jag tar med honom bort till diskbänken (bäst ljus där) och börjar gå igenom honom. Jag hittade 2till som kröp i pälsen och 2st som hade satt sig. Fy!!! De är så äckliga!
 
Jag vet inte om det dåliga sommarvädret har gjort att de inte kommit igång än så det kanske är nu det börjar? Hoppas i så fall att vintern kommer snart så man slipper dessa odjur på ett par månader.
 
 
 
Dessa fästingar kommer inte ifrån Elvis utan dem hittade jag på google :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0