Två första veckorna hemma med vår tös

Ja nu såhär snart två veckor efter vår lilla tös kom till världen och man har kommit på lite hur hon fungerar så börjar man så sakteliga känna sig som en människa igen och inte en zombie med sömnbrist. Det har vart tufft för oss och Kalle var helt fantastisk under två dagar och tog hand om henne helt själv dygnet runt när jag låg nerbäddad beordrad att vila. Jag var helt hundra på att jag hade fått mjölkstockning i mitt vänster bröst för det var hårt som ett bowlingklot, samma storlek som ett, en röd rodnad runt 80% samt att jag fick ut mindre och mindre mjölk. Det visade sig som tur var "bara" vara en ytlig infektion och jag fick en penicillinkur. Nu har svullnaden lagt sig, rodnaden börjar försvinna och mjölken har dessvärre avtagit. Bröstet är ju inte läkt än eftersom jag fortfarande äter penicillin och bara gjort det i 3dygn än. Förhoppningsvis kommer mjölkproduktionen i vänster bröst igång igen men gör det inte det så får det vara så. Det kommer mer än tillräckligt i det högra. 

I vår sömnbrist nu under dessa två första veckorna blir man mellan varven lite lätt fnittrig och skrattar åt saker som kanske inte är speciellt roliga. Vi satt en natt i soffan efter vi hade matat Othilia och tänkte på det vanligaste som folk säger nu när man precis fått barn " passa på och njut av den här första tiden". Det som folk glömde säga är att den tiden man ska börja njuta börjar inte förän efter två veckor 😃. Självklart njuter vi 100% av denna tiden och man njuter mer och mer för alla framsteg som görs. Nu har vi fått fantastisk nattsömn två nätter i rad och på dagarna sover hon som en stock. Skönt att det även verkar stabilisera sig på natten. 

Min underbara svärmor har varit här sedan i torsdags , då jag fick börja på penicillin  och inte kunnat vara behjälplig och Kalle hade kört 2dygnspasset utan sömn. Hon har hjälpt oss med lilla skruttan dagtid så Kalle har fått sova ikapp lite. Hon tog även nattpasset igår och det gick toppen. Tack tack snälla Anette för allt du gjort för oss dessa dagar!! Nästa gång kommer mormor Ulla-Bella 😃

Mitt schema går ut på att bli frisk i vänster bröstet och pumpa högern var 3-4timme dygnet runt. Vi hade lite problem med amningen som inte riktigt kom igång som den skulle på bb och fick därför stanna tre nätter. Vi började med amningsnapp för att hon inte fick tag om bröstvårtan men trots detta fick jag sår och hon fick inte i sig allt hon behövde. Vi fick börja pumpa och ge henne bröstmjölk på flaska. Detta har vi fortsatt med eftersom jag vart så svullen om brösten, fortfarande sår och nu infektionen. Jag tycker det fungerar bra och självklart kommer vi försöka övergå till "vanlig" amning vid bröstet så fort det går. 

Nu är det hög tid att käka frulle känner jag. 


Kommentarer
Postat av: Anette

Jag säger som Nobelpristagarna uttrycker det hela.
"Det var en stor ära att få vara med lilla Othilia
och er de första dagarna i hennes liv". Tack frida.

Svar: Tusen tack själv :-)
Frida Svensson

2013-10-30 @ 18:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0