V 37 (36+1)

Graviditen rullar på som vanligt. Några småpunkter som kan vara intressanta att nämna.
 
* Sedan v28 ligger bäbisen åt rätt håll. Dvs huvudet ner och fötterna upp.
Ruckbar (betyder att jag måste sluta hjula/göra kullerbyttor för då kan den vända på sig)
 
* Sedan i tisdags 10/9 (v35+3) så är bäbisen fixerad. Dvs startklar!
 
* Idag är det 26dagar kvar till beräknad födsel som är den 11/10.
Jag tror jag kommer gå över och intalar mig själv att det inte kommer någon bäbis förän den 25/10 som är sista dagen innan de sätter igång mig om det inte kommit någon innan dess.
Tror att det är lättare att inte ställa in sig på just BF 11/10 utan istället bli positivt överraskad om det händer något innan dess. Men bäbis kan lika gärna komma nu om den vill.
 
* Har gått upp totalt 5,5kg sedan jag blev gravid, de sista 3kg har kommit nu sista månaden då jag ökat en del i vattenmängd. Känner att fingrar och framförallt fötterna är små korvar :-)
 
* Mitt blodtryck har också gått upp det sista. I tisdags 10/9 låg det på 135/85 vilket var ungefär som när jag skrev in mig i mars. Under graviditetens gång har det pendlat mellan 115-125/65-75.
 
* Jag går nu på extra kontroll av blodtryck + urinprov för att se så jag inte utvecklar havandeskapsförgiftning. I fredags 13/9 visade UP negativt men blodtrycket hade gått upp ytterligare till 145/85.
 
 
Blir så trött på folk runt om kring mig som målar fan på väggen bara för att man nämner en liiiite sak som förändrats. Jag råkade nämna detta om att mina fötter/fingrar svullnat lite och herregud då hade jag havandeskapsförgiftning och skulle ringa BM med en gång!!!!
- Blodtrycket är lite högt men under kontroll.
- Urinprovet var negativt (bästa BM hade sett, hon överdrev säkert men det visade iaf inget konstigt och det är bra)
- Jag har ingen huvudvärk
- Det flimmrar inte framför ögonen på mig.
Sen att jag ökat i vattenmängd är inte så konstigt med tanke på att det är mindre än en månad kvar till BF (beräknad födsel).
 
 
Jag känner att de har 100% koll på mig hos BM och inte alls orolig över att det skulle vara något skumt. Jag har haft högt blodtryck tidigare när jag mönstrade för 10år sedan men sen dess har jag nog inte kontrollerat mitt blodtryck. Ska på återbesök på tisdag middag och då får vi se vad provet visar.
 
Min BM råder mig även att ta det lite lugnt nu på slutet och lyssna på kroppen. Ni som känner mig vet ju att jag inte är en stressad person direkt :-) Kalle sa igår att det finns nog inget som kan stressa mig, skulle det komma en Tsunami mot oss så skulle jag säga nått i stil med "oj vi kanske måste flytta på oss" och sedan gå vidare i samma takt. Haha! Kul kille! :-)
 
Nä men det stämmer nog lite, jag stressar inte upp mig i onödan, varför ska man göra det? Det blir ju inte bättre av det. Hysteriska människor är det värsta jag vet.
 
Men jag har ändå bestämt mig för att lyssna på BM och tar därför ut mina semesterdagar och kommer jobba halvdagar min sista vecka på jobbet. Hade planerat att sluta den 27/9 men kommer nu sluta vid lunch den 26/9. Veckan som kommer nu är jag ledig på onsdag för föräldrautbildning samt fredag för att jag jobbat helg (igår). Så då tar jag ut lite komptimmar och går hem vid lunch på tisdag. Rätt soft vecka  :-)
 
Oj, detta skulle ju bara bli några småpunkter och så blev det en hel novell. Så går det när man inte skriver så ofta :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0